Zeven valkuilen om te vermijden bij inzet sociale media

Zeven valkuilen om te vermijden bij inzet sociale media

Recent Amerikaans onderzoek leerde dat mensen meer tijd doorbrengen op sociale media dan al hun ander internetgebruik opgeteld. Zelfs als men het e-mail lezen meerekent, blijven de sociale media top.

Een extra argument om de 8 op 10 bedrijven die ook aanwezig zijn, op die sociale media te vervoegen. Maar let op, zelfs bij sociale media geldt het adagio “overdaad schaadt”. We zetten even de voornaamste valkuilen op een rijtje…

Altijd verkopen

Sociale media is geboren uit het principe van geven en nemen. Met elkaar informatie uitwisselen en elkaars informatie leuk vinden, dat is de vertrekbasis. Als je alleen maar verkooppraatjes loslaat op je volgers, dan zullen ze snel afhaken. Wie wil constant het gevoel hebben één op één met de winkeljuffrouw te moeten babbelen? Dus, geef even vaak leuke en relevante content weg.

Overdonderen

Dag in, dag uit dezelfde soort informatie posten aan een hoog tempo is de snelste manier om je publiek kwijt te geraken. Niemand wil zijn muur vol zien lopen met productfoto’s van één bepaald bedrijf. Het lijkt dan net alsof ie slechts één vriend heeft. En je wil toch heus niet dat je volger tussen jou of zijn vrienden moet kiezen. Dan weet je wel wie zal verliezen!

Niet origineel zijn

Meer dan één bedrijf trapt in deze val. Ze willen iets posten op hun muur, maar hebben geen goede content bij de hand. Dus delen ze info van andere websites die ze zelf leuk vinden. Maar het is niet omdat jij het leuk vindt, dat je volger deze mening deelt. Die wil niet dat zijn muur volloopt met andermans ideeën. Hij heeft ook een imago te verdedigen. Plaats zoveel mogelijk originele en eigen content. Daarvoor is men je tenslotte gaan volgen.

Niet relevant zijn

Volgers kiezen bewust om je pagina te volgen. Niet omdat ze je gratis willen promoten bij hun vrienden. Welk omdat ze iets van je wil leren. Daarom is het beter om niet de zoveelste productfoto online te zetten. Kies voor nuttige info zoals recepten, extra tips in het gebruik, service… Voor deze info wil men graag je alle krediet geven. Zelfs als je er af en toe een promo tussenin gooit.

Geen agenda hebben

Sociale media zijn geen tools die in vrijblijvendheid kunnen ingezet worden. Zeker als je als bedrijf iets wil opbouwen aan imago, naamsbekendheid en verkoop, moet je bewust een strategie ontwikkelen. Welke content wil ik plaatsen en wanneer doen we dat? Dan kan je alles ook goed voorbereiden. Zo voorkom je dat je na een week stilte op je kanaal eender wat op je harde schijf grabbelt om maar iets gepost te hebben.

Taggen om te taggen

Heerlijk die #tags. Zo kom je nog op plekken bovendrijven waar je zelfs niet eens verwachtte dat men geïnteresseerd was in je tag.  Maar ook hier geldt de gulden regel van de relevantie. Anders gaat men je storend vinden. Wat absoluut uit den boze is, is foto’s taggen met de naam van je volger als je hem niet kent of als hij er niet eens op voorkomt. Zou jij het leuk vinden om met een bus deo geassocieerd te worden?


Mateloos volgen

Je kan natuurlijk elke foto en post van je volgers leuk vinden. Je naam duikt dan weer eens een keer extra op als de vrienden van je vrienden willen zien wie een reactie leuk vond. Maar als je geen band hebt met je volger, dan komt het zo kunstmatig over dat het niet meer geloofwaardig is. Dus, vind daarom alleen maar berichten leuk van je volgers die iets bij jou leuk vonden. De kans op een betere band is zo een serieus stuk groter.






Meer nieuws van Unizo Hageland Vzw

dinsdag 17 mei 2016 Middenstand Staatsbaan Bekkevoort viert einde van de wegenwerken met een zoektocht!
zaterdag 12 maart 2016 Om 15 uur serveren we de eerste aperitiefjes
donderdag 10 maart 2016 UNIZO HAGELAND VERWENT DE KINDEREN
vrijdag 4 december 2015 Het Zwak Moment
dinsdag 1 december 2015 KERSTMARKT LINTER : 12 & 13 december
woensdag 2 september 2015 Ijs scheppen belangrijker dan Rock Werchter
vrijdag 10 juli 2015 Dit was de Tour de France 2015 in Meensel-Kiezegem
woensdag 1 juli 2015 Als de “Tour” op 6 juli in Hageland passeert, dan is het feest!
dinsdag 30 juni 2015 Kortenaken feest op 5 juli
donderdag 25 juni 2015 Werken aan een ‘gezond’ bedrijf is de moeite waard
dinsdag 23 juni 2015 Vrijdag, allen naar de After Work Party in Tienen
donderdag 18 juni 2015 Zondag is open museumdag in Hageland
dinsdag 16 juni 2015 Hagelander Ludo Devos voorzitter Unizo Vlaams-Brabant en Brussel
donderdag 11 juni 2015 Unizo gaat zaterdag congressen…
dinsdag 9 juni 2015 Het tweede Tiense Ondernemerscafé is nabij!
donderdag 28 mei 2015 Een helpende hand voor webshops
donderdag 21 mei 2015 Meer uit je website halen, een geslaagde avond
woensdag 20 mei 2015 D.V.L Consult vindt een nieuwe stek in Sint-Joris-Winge
dinsdag 19 mei 2015 Sluit je nog snel aan bij “Klantenbeleving: scoren met uw dienstverlening”
woensdag 13 mei 2015 Reserveer nu je plek op de After Work Party van volgende maand!

Over Unizo Hageland Vzw

Unizo Hageland Vzw
UNIZO Hageland behartigt de ondernemersbelangen bij de overheid, in de media, bij de publieke opinie en bij de andere sociale partners. UNIZO geeft aan de leden advies, informatie en organiseert opleidingen en netwerking.

Butschovestraat 26, 3384 Glabbeek

+32 16 43 50 50

+32 487 73 70 02

http://www.unizo-hageland.be

Meer informatie