Verdien geld met je website

Verdien geld met je website

Internet heeft de naam gratis te zijn. We surfen al snel via de zoekmachine naar een uitgebreide hoeveelheid informatie, zonder er een cent voor te betalen. Maar is al deze informatie al even waardevol en betrouwbaar? En als die trend leeft onder de internauten, heeft het dan zin dat we zelf geld en moeite steken in een rijk gestoffeerde website?

Wel, er is goed nieuws op dat vlak. Mensen zijn, binnen een bepaalde sector, bereid om te betalen. Het gaat dan vaak om micro-payments - bijvoorbeeld een euro voor een dag - maar de kaap van het neen-ik-betaal-niet front is genomen. Er zijn verschillende mogelijke verdienmodellen die je kan inzetten om je website rendabel te maken.

Laat betalen voor het grasduinen in je kennis en inhoud

Dit is het meest eenvoudige principe. Kranten trekken steeds vaker betaalmuren op. De Vlaamse kranten hebben daar zelfs een platform voor opgericht. Andere, eerder technische websites, zetten bergen aan technische informatie en know-how achter een login. Je zou ook je eigen technische documentatie of kennis op deze wijze kunnen delen. Heel wat e-commerce plugins zijn ook geschikt om dergelijke service te verlenen. Het principe reikt niet verder dan het betalen van een toegangskaartje voor een bepaalde tijdsspanne. De abonnementsprijs bepaal je zelf, maar hoe gespecialiseerder en gevraagder je content, hoe meer je kan vragen.

Laat je per stuk betalen

Dit verdienmodel borduurt verder op het vorige model. Maar in plaats van een algemeen toegangsticket, laat je jezelf betalen per document dat de internaut raadpleegt. Dat kan bijvoorbeeld door een reeks van white-papers, handleidingen en instructie video’s in een soort van webshop te beschikking te stellen. Wie iets wil lezen moet eerst afrekenen en kan dan het document downloaden. Net alsof hij of zij een fysiek product kocht.

Het verzenden gebeurt evenwel niet per post, maar digitaal. Hier moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat het gekochte en gedownloade document vrijlijk kan verspreid worden. Vaak wordt het dan met een stukje software (DRM - Digitaal Rights Management) beschermd tegen kopiëren. Ook hier bepaal je de opbrengst zelf. Maar je moet natuurlijk ook wel een beetje de wetten van vraag en aanbod respecteren.

Zet een banner op je website

Trek je veel bezoek op je website, dan is het misschien wel een goed idee om er een plekje te voorzien voor betalende banners. Je kan daarvoor terecht bij Google Ads. Daar kan je op een eenvoudige wijze een plugin ophalen die je in je eigen webpagina’s kleeft. Google doet dan de rest. Ze toont de banner en ze berekent je inkomsten. Die inkomsten kunnen op verschillende modellen gebaseerd zijn. Ofwel worden banners afgerekend op basis van CPM (kost per duizend vertoningen) waarbij het aantal keren dat je banner getoond geteld wordt.

Het kan ook op basis van CPC, dan staat de betaling los van het aantal keren dat de banner op je webstek getoond werd. Er komt alleen maar een vergoeding als er op geklikt wordt. Anders dan de twee voorgaande modellen kan je hier een beetje al slapend rijk worden. Maar reken je niet te snel rijk. Het is centenwerk, tenzij je honderdduizend bezoekers per dag trekt. 

Laat je sponsoren

Ben je een club, zoek dan bedrijven die in ruil voor wat euro’s een banner willen nemen op je website. Vaak gaat dit vrij vlot als je een website met een klinkende faam hebt. Het brengt meer op dan een google advertentie, maar ook hier staat de prijs die je kan vragen in verhouding tot het te verwachten bezoek. Heb je een bedrijf, dan kan je je huismerken aanspreken. Vaak hebben ze een budget voor branding bij hun dealers. Als je het een beetje handig aanpakt, willen ze graag bijdragen aan de uitbouw van je webstek. Hier moet je overigens geen ingewikkelde zakelijke modellen achter zoeken. Vaak gaat het hier over een bedrag voor een bepaalde periode.

Laat je e-klanten renderen

Vaak heb je als eigenaar van een webstek ook de e-mailadressen van je bezoekers. Die kan je verzamelen via een opt-in formulier op je webstek. Je kan die zelf gebruiken voor het rondsturen van een nieuwsbrief of om een nieuwigheid op je webshop aan te kondigen. Als je bij het inschrijven op je e-marketinglijst laat aanvinken dat ze ook van bevriende aanbieders aanbiedingen wil krijgen, dan kan je deze e-mailadressen verhuren aan anderen. Er is wel een keerzijde aan de medaille. Doe je dit te vaak, dan gaan de contacten zich massaal uitschrijven en ben jij ze zelf ook kwijt…



Meer nieuws van Unizo Hageland Vzw

woensdag 19 juli 2017 Bekkevoort viert Dwars door het Hageland
dinsdag 17 mei 2016 Middenstand Staatsbaan Bekkevoort viert einde van de wegenwerken met een zoektocht!
zaterdag 12 maart 2016 Om 15 uur serveren we de eerste aperitiefjes
donderdag 10 maart 2016 UNIZO HAGELAND VERWENT DE KINDEREN
vrijdag 4 december 2015 Het Zwak Moment
dinsdag 1 december 2015 KERSTMARKT LINTER : 12 & 13 december
woensdag 2 september 2015 Ijs scheppen belangrijker dan Rock Werchter
vrijdag 10 juli 2015 Dit was de Tour de France 2015 in Meensel-Kiezegem
woensdag 1 juli 2015 Als de “Tour” op 6 juli in Hageland passeert, dan is het feest!
dinsdag 30 juni 2015 Kortenaken feest op 5 juli
donderdag 25 juni 2015 Werken aan een ‘gezond’ bedrijf is de moeite waard
dinsdag 23 juni 2015 Vrijdag, allen naar de After Work Party in Tienen
donderdag 18 juni 2015 Zondag is open museumdag in Hageland
dinsdag 16 juni 2015 Hagelander Ludo Devos voorzitter Unizo Vlaams-Brabant en Brussel
donderdag 11 juni 2015 Unizo gaat zaterdag congressen…
dinsdag 9 juni 2015 Het tweede Tiense Ondernemerscafé is nabij!
donderdag 28 mei 2015 Een helpende hand voor webshops
donderdag 21 mei 2015 Meer uit je website halen, een geslaagde avond
woensdag 20 mei 2015 D.V.L Consult vindt een nieuwe stek in Sint-Joris-Winge
dinsdag 19 mei 2015 Sluit je nog snel aan bij “Klantenbeleving: scoren met uw dienstverlening”

Over Unizo Hageland Vzw

Unizo Hageland Vzw
UNIZO Hageland behartigt de ondernemersbelangen bij de overheid, in de media, bij de publieke opinie en bij de andere sociale partners. UNIZO geeft aan de leden advies, informatie en organiseert opleidingen en netwerking.

Butschovestraat 26, 3384 Glabbeek

+32 16 43 50 50

+32 487 73 70 02

http://www.unizo-hageland.be

Meer informatie