Ontwikkel een strategie voor ongelukkige online klanten

Ontwikkel een strategie voor ongelukkige online klanten

Iedereen is tegenwoordig online. Dus ben jij als bedrijf ook aanwezig met een webshop, op sociale media en op digitale platformen zoals Hageland Online. Het voordeel aan deze digitale wereld is dat mensen kunnen reageren. Daar zitten leuke reacties tussen, maar af en toe ook een minder leuke. En hiervoor ontwikkel je best een goede strategie.

Want draai of keer het zoals je maar wil, uiteindelijk kan een slechte kritiek je zakelijke inspanningen schaden. En je leert er maar best mee leven. Want hoe goed je product ook is, uiteindelijk zal er altijd wel iemand minder gelukkig zijn en dat ook in het openbaar vertellen. We geven je vier tips mee…

1 Antwoord altijd op een negatieve post, maar draai eerst je tong tien keer rond!

Niet reageren staat gelijk aan toegeven dat je het niet goed doet en er ook niets aan doet. Je moet dus een antwoord geven. Alleen moet je niet verdedigend overkomen, laat staan dat je agressief uit de hoek mag komen. Let op je woordkeuze en start vooral geen polemiek in de categorie “welles, nietes”.

2 Zie een klacht als een geschenk

Uit klachten kunnen we altijd leren. We zien hoe klanten je product of dienst beleven als het niet uitkomt zoals voorzien. Met deze klacht op de digitale media kan je al even openbaar ook laten zien dat je om je klanten bekommert. Het wordt zo een marketing opportuniteit. Vertel jouw kant van het verhaal en toon dat je jezelf niet verstopt. Maar achter de schermen dicht je natuurlijk het lek in je operationele proces.

3 Verontschuldig je en draag de zonde waardig

Draai er geen doekjes om. Een snelle en korte sorry is sterker dan een ellenlange uitleg waarbij je wil aantonen dat het niet jouw fout is. Dat interesseert de buitenwereld in mindere waarde. Wat ze wel graag zien is dat je een en ander rechtzet door een compensatie of door de verbolgen klant opnieuw uit te nodigen. Klantenservice, dat is wat je in de verf moet zetten.

4 Ga verder en kijk niet achterom

Eens je afgekoeld bent, je excuses de wereld hebt ingestuurd en de nodige marketing acties hebt ondernomen, sluit je dit best gewoon af. Als de klager nogmaals negatief reageert, negeer hem. Je hebt duidelijk de hand gereikt meet een oplossing. Nu reageren zou je alsnog in het moeras van de polemiek trekken. Het zal de klager zijn die in het zicht van de buitenwereld negatief zal overkomen.

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Als de bedoelingen aan de overzijde van de digitale lijn eerlijk zijn, dan zal er ook een “dank-u-wel” volgen. En dan scoor je maximaal!



Meer nieuws van Unizo Hageland Vzw

woensdag 19 juli 2017 Bekkevoort viert Dwars door het Hageland
dinsdag 17 mei 2016 Middenstand Staatsbaan Bekkevoort viert einde van de wegenwerken met een zoektocht!
zaterdag 12 maart 2016 Om 15 uur serveren we de eerste aperitiefjes
donderdag 10 maart 2016 UNIZO HAGELAND VERWENT DE KINDEREN
vrijdag 4 december 2015 Het Zwak Moment
dinsdag 1 december 2015 KERSTMARKT LINTER : 12 & 13 december
woensdag 2 september 2015 Ijs scheppen belangrijker dan Rock Werchter
vrijdag 10 juli 2015 Dit was de Tour de France 2015 in Meensel-Kiezegem
woensdag 1 juli 2015 Als de “Tour” op 6 juli in Hageland passeert, dan is het feest!
dinsdag 30 juni 2015 Kortenaken feest op 5 juli
donderdag 25 juni 2015 Werken aan een ‘gezond’ bedrijf is de moeite waard
dinsdag 23 juni 2015 Vrijdag, allen naar de After Work Party in Tienen
donderdag 18 juni 2015 Zondag is open museumdag in Hageland
dinsdag 16 juni 2015 Hagelander Ludo Devos voorzitter Unizo Vlaams-Brabant en Brussel
donderdag 11 juni 2015 Unizo gaat zaterdag congressen…
dinsdag 9 juni 2015 Het tweede Tiense Ondernemerscafé is nabij!
donderdag 28 mei 2015 Een helpende hand voor webshops
donderdag 21 mei 2015 Meer uit je website halen, een geslaagde avond
woensdag 20 mei 2015 D.V.L Consult vindt een nieuwe stek in Sint-Joris-Winge
dinsdag 19 mei 2015 Sluit je nog snel aan bij “Klantenbeleving: scoren met uw dienstverlening”

Over Unizo Hageland Vzw

Unizo Hageland Vzw
UNIZO Hageland behartigt de ondernemersbelangen bij de overheid, in de media, bij de publieke opinie en bij de andere sociale partners. UNIZO geeft aan de leden advies, informatie en organiseert opleidingen en netwerking.

Butschovestraat 26, 3384 Glabbeek

+32 16 43 50 50

+32 487 73 70 02

http://www.unizo-hageland.be

Meer informatie