Met digitale tools je marketingbudget indikken

Met digitale tools je marketingbudget indikken

Het jaar loopt stilaan op haar einde. Tijd om toch even na te denken over de budgetten van volgend jaar. Eén van de meest heikele vraagstukken is wat je met je marketingbudget gaat doen: gelijk houden, laten stijgen of toch besparen?

Wel, misschien zijn er wel nieuwe marketinguitingen die niet alleen wat budget vriendelijker zijn, maar evenzeer de job verrichten. Want wat is het uiteindelijke doel? Je zelf bij de potentiële klant op een positieve manier onder de aandacht brengen. En dat moet niet altijd met een dure advertentie in een grote krant. Met digitale tools kan je perfect je marketingbudget indikken.

Doelgroep

Uiteraard begint elke vorm van marketing met de omschrijving van de doelgroep die je wil bereiken. Waar wil ik mijn klanten halen? Alleen in mijn gemeente, het Hageland of nog ver daarbuiten? Wie zijn mijn potentiële klanten, mannen of vrouwen, jong of oud, zakelijk of privé? En welke boodschap wil ik brengen? Ga ik alleen over mijn product praten? Wil ik mijn service in de verf zetten of is het in eerste instantie voldoende dat mijn bedrijfsnaam een hogere herkenbaarheid scoort?

Keuzes maken

En dan moet je een keuze maken tussen de verschillende mogelijkheden die op de markt beschikbaar zijn. Ze hebben allen de eigenschap dat ze budgetvriendelijk zijn en dat je naargelang je zelf wil een plafond kan zetten op wat het moet kosten. Maar je kan er ook voor kiezen om meer betalen voor een serieuze lead. Het kan allemaal à la carte. Reken op budgetten vanaf 5 euro tot de horizon. Je ziet dat je zeker voorzichtig kan insteken.

Google Adwords

Dit is misschien de bekendste digitale mogelijkheid om te adverteren. Je kent ze wel, de aanbevolen resultaten bij een zoekopdracht in Google. Waarom zou je zelf niet bij die aanbevolen resultaten willen staan? Hier vertrekt het principe vanuit het zoekwoord. Je kan bepalen dat iedere keer naar ‘fruitmand’ gezocht wordt, je advertentie zichtbaar wordt in de zoekopdrachten. De relevantie is hier het grootste voordeel. Er zijn twee kleine nadelen. Als je jezelf alleen op Hageland richt, dan is het moeilijk om je reikwijdte te beperken. En anderzijds kan je niet visueel werken. Het zijn en blijven kleine tekstadvertenties. Maar verstuur je de fruitmanden over het hele land, dan is dit een geschikte tool.

Facebook

Ja, ook op Facebook kan je adverteren. Zaten de meest advertenties nog in een kolom langs de berichtenmuur, tegenwoordig kruipen ze tussen de berichten zelf. Zichtbaarheid is hier ook een grote troef. Hier kan je - vermits een gebruiker een profiel heeft en is ingelogd - eerder specificeren naar het doelpubliek. Je kan bij Facebook exact bepalen dat gebruikers in een cirkel van x kilometer rond je winkel je advertentie te zien moeten krijgen. Je kan ook differentiëren naar geslacht en naar leeftijd. Verder kan je ook vertrouwen op het algoritme van Facebook. Trefwoorden die bij je advertentie passen worden afgetoetst met het profiel van de gebruiker. Hier kan je naast tekst, ook een logo of een afbeelding meenemen. Facebook is op dit vlak een stuk visueler dan Google.

Bannering

Je kan ook compleet visueel gaan door met banners te werken. Dit zijn grafische prentjes in de vorm van een langgerekte rechthoek waar je je verhaal vooral in beeld kan vertellen. Deze banners kan je dan weer linken met je eigen website. Als je deze klaar hebt, dan kan je contact zoeken met een regie die bannering op websites plaatst. Je kan daar vooral kiezen op welke website je banner te zien is. Dan kunnen lokale websites zijn - als ze in het netwerk zitten - maar ook bijvoorbeeld nationale kranten. Ook hier kan je het budget in handen houden, maar weet dat hoe groter het bereik is van de website waar je banner verschijnt, hoe duurder het wordt.

Digitale platformen

Je moet niet ver zoeken naar een goed voorbeeld. Hageland online is zo een platform waar een gemeenschappelijke deler verschillende zakelijke noemers samenbrengt. Het voordeel van dergelijke platformen is dat zij zelf publiek proberen aan te trekken die onder die gemeenschappelijke interessesfeer vallen. Vaak kan je hier op meerdere manieren je ei kwijt. De standaardvermelding is vaak gewoon gratis. Die kan je alvast niet laten liggen. Verder zijn er mogelijkheden tot het plaatsen van uitgebreide profielen en het regelmatig verspreiden van nieuwsberichten. Zo kan je een nieuw product perfect verpakken in een persbericht dat op een lees waardige manier de aandacht van de potentiële klant trekt.

Lokale mix

Maar je moet je marketing nooit alleen inzetten op één groot kanaal. Het digitale kan een perfecte basis vormen, maar weet dat online nog steeds een duwtje in de rug van de traditionele - meestal offline - media kan gebruiken. Als je je klantengroep in de streek zoekt, dan zijn er de diverse lokale krantjes die voor beperkte budgetten heel wat mogelijkheden bieden. Net zoals spotjes op lokale radiostations - maar kijk even wel goed na hoe goed en waar ze beluisterd worden - zeer betaalbaar zijn. En als u dacht dat een sikker op de achterkant van de lijnbus een fortuin kost, wel neen, steek maar even je licht op bij De Lijn. Als je jezelf beperkt tot de lijn die door het dorp rijdt, dan valt het wel best mee.

We geven nog graag enkele extra tips mee. Als het digitale de kern van je marketingstrategie wordt, dan moet je de andere reclame uitingen ook in die richting laten wijzen. Laat je website het centrum van je boodschap zijn. En overval je klanten langs alle kanten. Beter een korte en krachtige campagne, waarbij ze aan de bushalte je logo zien en op de bus op Facebook de rest van je boodschap zien, dan het hele jaar door met losse flodders te schieten!



Meer nieuws van Unizo Hageland Vzw

dinsdag 17 mei 2016 Middenstand Staatsbaan Bekkevoort viert einde van de wegenwerken met een zoektocht!
zaterdag 12 maart 2016 Om 15 uur serveren we de eerste aperitiefjes
donderdag 10 maart 2016 UNIZO HAGELAND VERWENT DE KINDEREN
vrijdag 4 december 2015 Het Zwak Moment
dinsdag 1 december 2015 KERSTMARKT LINTER : 12 & 13 december
woensdag 2 september 2015 Ijs scheppen belangrijker dan Rock Werchter
vrijdag 10 juli 2015 Dit was de Tour de France 2015 in Meensel-Kiezegem
woensdag 1 juli 2015 Als de “Tour” op 6 juli in Hageland passeert, dan is het feest!
dinsdag 30 juni 2015 Kortenaken feest op 5 juli
donderdag 25 juni 2015 Werken aan een ‘gezond’ bedrijf is de moeite waard
dinsdag 23 juni 2015 Vrijdag, allen naar de After Work Party in Tienen
donderdag 18 juni 2015 Zondag is open museumdag in Hageland
dinsdag 16 juni 2015 Hagelander Ludo Devos voorzitter Unizo Vlaams-Brabant en Brussel
donderdag 11 juni 2015 Unizo gaat zaterdag congressen…
dinsdag 9 juni 2015 Het tweede Tiense Ondernemerscafé is nabij!
donderdag 28 mei 2015 Een helpende hand voor webshops
donderdag 21 mei 2015 Meer uit je website halen, een geslaagde avond
woensdag 20 mei 2015 D.V.L Consult vindt een nieuwe stek in Sint-Joris-Winge
dinsdag 19 mei 2015 Sluit je nog snel aan bij “Klantenbeleving: scoren met uw dienstverlening”
woensdag 13 mei 2015 Reserveer nu je plek op de After Work Party van volgende maand!

Over Unizo Hageland Vzw

Unizo Hageland Vzw
UNIZO Hageland behartigt de ondernemersbelangen bij de overheid, in de media, bij de publieke opinie en bij de andere sociale partners. UNIZO geeft aan de leden advies, informatie en organiseert opleidingen en netwerking.

Butschovestraat 26, 3384 Glabbeek

+32 16 43 50 50

+32 487 73 70 02

http://www.unizo-hageland.be

Meer informatie