Er verandert wat in de btw-wetgeving op 1 januari 2015

Er verandert wat in de btw-wetgeving op 1 januari 2015

Zoals vaak is de eerste van een maand of een jaar het startpunt voor veranderingen op het vlak van de overheid. Op 1 januari 2015 is dit niet anders en treedt een vernieuwde btw-wetgeving in voege. We zetten even de principes op een rijtje.

Vroeger was het eenvoudig

Je verstuurde een factuur, dan moest de btw in de volgende aangifte opgenomen worden. Je ontving een factuur, dan mocht je diezelfde btw in diezelfde eerstvolgende aangifte in aftrek genomen worden. Vanaf 2015 wordt dat principe verlaten. Het btw-bedrag moet voortaan niet meer aangegeven worden bij de verzending of de ontvangst van een factuur. Er wordt een andere ijk moment gekozen. Dit is het moment wanneer de prestatie of levering heeft plaatsgevonden. Of, indien de prestatie of levering nog niet heeft plaatsgevonden, wanneer de betaling werd uitgevoerd.

Vanuit het standpunt van de leverancier

In principe kan de btw dus enkel aangegeven worden wanneer er een levering van de goederen of diensten heeft plaatsgevonden dan wel er een van de betaling van de klant is binnengekomen. Het blijft mogelijk om de btw vroegtijdig aan te geven op het moment van verzending van de factuur. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat wanneer er iets misloopt en er uiteindelijk geen betaling zal komen, je extra administratief werk zal hebben om de btw te recupereren.
Voor intracommunautaire verrichtingen die de grens oversteken, ligt het nog een tikkeltje anders. Daar moet voortaan de btw aangegeven worden op het tijdstip van verzending van de definitieve factuur. Die factuur moet naast het volledige bedrag ook de datum van de levering of de uiterste betalingsdatum bevatten. Heb je al geleverd, maar nog geen factuur verzonden, dan moet je de btw aangeven in de maand die volgt op de levering van de goederen.

Vanuit het standpunt van de klant

Hier krijg je natuurlijk een omgekeerd beeld. Wanneer kan je als klant de btw in aftrek nemen? Wel als je de goederen en/of diensten in ontvangst hebt genomen of bij de ontvangst van uw betaling bij de leverancier. Zo moet de leverancier eigenlijk nooit meer de btw voorschieten. Gaat het over een voorschotfactuur, dan kan je de btw in aftrek nemen in de periode waarin deze factuur uitgegeven werd. Hierna krijg je drie maanden de tijd vanaf het einde van de maand waarin de factuur werd uitgegeven, om te bewijzen dat je ze betaald hebt. Werd uiteindelijk niet geleverd binnen die drie maanden, dan moet je deze aftrek onmiddellijk regulariseren, anders loop je een kans op een fikse boete.



Meer nieuws van Unizo Hageland Vzw

woensdag 19 juli 2017 Bekkevoort viert Dwars door het Hageland
dinsdag 17 mei 2016 Middenstand Staatsbaan Bekkevoort viert einde van de wegenwerken met een zoektocht!
zaterdag 12 maart 2016 Om 15 uur serveren we de eerste aperitiefjes
donderdag 10 maart 2016 UNIZO HAGELAND VERWENT DE KINDEREN
vrijdag 4 december 2015 Het Zwak Moment
dinsdag 1 december 2015 KERSTMARKT LINTER : 12 & 13 december
woensdag 2 september 2015 Ijs scheppen belangrijker dan Rock Werchter
vrijdag 10 juli 2015 Dit was de Tour de France 2015 in Meensel-Kiezegem
woensdag 1 juli 2015 Als de “Tour” op 6 juli in Hageland passeert, dan is het feest!
dinsdag 30 juni 2015 Kortenaken feest op 5 juli
donderdag 25 juni 2015 Werken aan een ‘gezond’ bedrijf is de moeite waard
dinsdag 23 juni 2015 Vrijdag, allen naar de After Work Party in Tienen
donderdag 18 juni 2015 Zondag is open museumdag in Hageland
dinsdag 16 juni 2015 Hagelander Ludo Devos voorzitter Unizo Vlaams-Brabant en Brussel
donderdag 11 juni 2015 Unizo gaat zaterdag congressen…
dinsdag 9 juni 2015 Het tweede Tiense Ondernemerscafé is nabij!
donderdag 28 mei 2015 Een helpende hand voor webshops
donderdag 21 mei 2015 Meer uit je website halen, een geslaagde avond
woensdag 20 mei 2015 D.V.L Consult vindt een nieuwe stek in Sint-Joris-Winge
dinsdag 19 mei 2015 Sluit je nog snel aan bij “Klantenbeleving: scoren met uw dienstverlening”

Over Unizo Hageland Vzw

Unizo Hageland Vzw
UNIZO Hageland behartigt de ondernemersbelangen bij de overheid, in de media, bij de publieke opinie en bij de andere sociale partners. UNIZO geeft aan de leden advies, informatie en organiseert opleidingen en netwerking.

Butschovestraat 26, 3384 Glabbeek

+32 16 43 50 50

+32 487 73 70 02

http://www.unizo-hageland.be

Meer informatie