Drie keer diep nadenken bij het lanceren van een nieuw product

Drie keer diep nadenken bij het lanceren van een nieuw product

Een nieuwe onderneming lanceren, een nieuw product in de markt zetten, is gemakkelijker gezegd dan gedaan. We hebben op deze pagina reeds vaak gesproken over business modellen. Al even vaak hebben we tips gegeven die je als ondernemer sterker de markt laat opstappen.

Maar er zijn drie basis aspecten waar je niet omheen kan stappen zonder hierop een grondig antwoord te formuleren. Daarzonder is elke nieuwe lancering, als is het een knalproduct of een schitterend zakelijk idee, gedoemd tot mislukken.

Zorg voor een schatkist met voldoende inhoud

Uiteraard hangt het van product tot product af, maar het duurt altijd een tijdje voor je winst kan genereren. De vuistregel is dat je minimaal zes maanden zonder inkomsten verder moet kunnen. Want het is niet omdat je verkoopt, dat je ook onmiddellijk centjes ontvangt. Facturen worden tegenwoordig steeds later betaald. Daarom moet je hierop anticiperen. Werk je met contante verkopen, dan zijn de bedragen allicht zo laag, dat de marges al even mager bijdragen aan de winst. Je zal moeten wachten tot de aantallen hoog genoeg zijn.

Daarom is het belangrijk om in je businessplan ook een cashflow voorspelling te maken. Je kan allicht je vaste en te verwachten kosten gedurende zes maanden vooruit ramen. Zet daar je gepronostikeerde verkoop tegenover. Let op dat je jezelf niet rijk rekent (zie ook vraagstuk 2), maar maak de periode tussen het schrijven van de rekening en het ontvangen van de centen zo groot mogelijk. Trek zes voor elke maand een streep tussen in en uit. Tel, op wat je tekort komt. Dat is wat er minimaal op de bodem van je schatkist moet liggen.

Zorg voor de strategie van de eerste klant

Het is net als een reisbus. Niemand wil vooraan zitten, iedereen kiest voor de achterbank. Maar een onderneming is geen bus. Je kan geen laatste klant hebben, als je ook geen eerste klant hebt. Dus in je marketing plan moet je vooral heel veel aandacht besteden hoe je de eerste klanten over de streep gaat trekken. Ga je hen een korting geven? Ga je hen iets extra geven? Ga je van hen levenslange leden van je vriendenclub maken?

Het is zelfs goed om in de pre-lancering fase op zoek te gaan naar early-adopters. Bouw er een campagne rond en geef hen een hoekje op je website. Stel een tool ter beschikking dat ze hun eerste ervaring kunnen delen. Geef ze toegang tot een besloten deel van je website waar ze extra content, info, recepten, kortingsbonnen en dies meer kunnen vinden. Want op deze manier sla je twee vliegen in één klap. Deze eerste gebruikers worden mee je ambassadeurs én je hebt een strategie voor de eerste klant.

Zorg voor een portie geduld

De grootste fout die we maken bij een opstartende onderneming of bij een productlancering, is dat we dromen voor werkelijkheid nemen. Wees gerust, de klanten gaan niet in rijen van drie aan de deur staan wachten, tenzij je een smartphone met fruitafbeelding in de aanbieding hebt. Vaak heb je een eerste groep early-adopters die aangevuld worden met vrienden en kennissen. Daarna valt het even stil en begin je pas echt mondjesmaat aan je vast cliënteel te werken. Hoe lang dat dit duurt? Minstens zes maanden, zie ook vraagstuk één!





Meer nieuws van Unizo Hageland Vzw

dinsdag 17 mei 2016 Middenstand Staatsbaan Bekkevoort viert einde van de wegenwerken met een zoektocht!
zaterdag 12 maart 2016 Om 15 uur serveren we de eerste aperitiefjes
donderdag 10 maart 2016 UNIZO HAGELAND VERWENT DE KINDEREN
vrijdag 4 december 2015 Het Zwak Moment
dinsdag 1 december 2015 KERSTMARKT LINTER : 12 & 13 december
woensdag 2 september 2015 Ijs scheppen belangrijker dan Rock Werchter
vrijdag 10 juli 2015 Dit was de Tour de France 2015 in Meensel-Kiezegem
woensdag 1 juli 2015 Als de “Tour” op 6 juli in Hageland passeert, dan is het feest!
dinsdag 30 juni 2015 Kortenaken feest op 5 juli
donderdag 25 juni 2015 Werken aan een ‘gezond’ bedrijf is de moeite waard
dinsdag 23 juni 2015 Vrijdag, allen naar de After Work Party in Tienen
donderdag 18 juni 2015 Zondag is open museumdag in Hageland
dinsdag 16 juni 2015 Hagelander Ludo Devos voorzitter Unizo Vlaams-Brabant en Brussel
donderdag 11 juni 2015 Unizo gaat zaterdag congressen…
dinsdag 9 juni 2015 Het tweede Tiense Ondernemerscafé is nabij!
donderdag 28 mei 2015 Een helpende hand voor webshops
donderdag 21 mei 2015 Meer uit je website halen, een geslaagde avond
woensdag 20 mei 2015 D.V.L Consult vindt een nieuwe stek in Sint-Joris-Winge
dinsdag 19 mei 2015 Sluit je nog snel aan bij “Klantenbeleving: scoren met uw dienstverlening”
woensdag 13 mei 2015 Reserveer nu je plek op de After Work Party van volgende maand!

Over Unizo Hageland Vzw

Unizo Hageland Vzw
UNIZO Hageland behartigt de ondernemersbelangen bij de overheid, in de media, bij de publieke opinie en bij de andere sociale partners. UNIZO geeft aan de leden advies, informatie en organiseert opleidingen en netwerking.

Butschovestraat 26, 3384 Glabbeek

+32 16 43 50 50

+32 487 73 70 02

http://www.unizo-hageland.be

Meer informatie