De diensten-samenleving is gearriveerd…

De diensten-samenleving is gearriveerd…

Als ondernemer ga je uiteraard uit van een verdienmodel. Alles wat in je onderneming binnenstroomt, moet uiteindelijk leiden tot een vorm van overschot. Dat noemen ze in een businessmodel eenvoudig de winst.

De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het verdienmodel. Maar dat verdienmodel is continu in beweging. Vroeger leefden we in onze wereld van de maak-industrie. We produceerden goederen en brachten die aan de man. Vandaag is er een duidelijke verschuiving. En die is voor een stuk te wijten aan de moderne technologie.

De wereld, ons dorp

Internet heeft de wereld een stuk kleiner gemaakt. Dus als je iets zoekt, dan kan je dat tegenwoordig overal in de wereld. En om het thuis te krijgen, moet je zelfs niet naar de andere zijde van de wereld rijden. Neen, een koeriersdienst levert de computer, het auto-onderdeel, netjes aan je deur af. En als de winkel om de hoek niet het gewenste in huis heeft, weet je ondertussen de weg. Als ondernemer ben je vast en zeker reeds met deze problematiek geconfronteerd.

Waarde creëren

Daarom is het goed om als lokale ondernemer even blijven stil te staan bij deze realiteit. Op tijd en stond opnieuw aan jezelf vragen ‘waarop je waardecreatie is gebaseerd’ is een gezonde reflex. Je houdt niet alleen de vinger aan de pols, je zal ook voortdurend je verdienmodel kunnen aanpassen. Want als je niet op het product geld kan verdienen, dan zal je op een andere manier waarde moeten toevoegen.

Zorgeloosheid

En dat is vandaag te zoeken in de service en de know-how. Er is immers een grote trend in onze samenleving die de zorgeloosheid promoot. Alles is op het juiste moment in de gepaste vorm aanwezig. We moeten niet meer wachten, we moeten er niet meer achteraan gaan en we willen nog gerust zijn dat het kwalitatief in orde is. En zo is de diensten-samenleving meer een realiteit geworden.

Toegevoegde waarde

Niet het product, maar het selecteren van het product - ik kies bijvoorbeeld voor een bepaalde kwalitatieve theesoort - is één van de toegevoegde waardes die we als ondernemer kunnen bieden. Daaropvolgend is de kennis van het product - deze olijfolie is bestemd voor koude bereidingen en hier is ook nog een recept - belangrijk, want dan kan je de koper mee in je wereld binnentrekken. Een derde vorm van toegevoegde waarde is de flexibiliteit - we stellen de geschenkmand op maat samen - waardoor je de klant van elk vraagstuk verlost.

Tot uw dienst

De ondernemer als de butler van de klant. Dat is nadenken over wat je als extra kan meegeven aan je klant, nog voor dat die de kans krijgt de vraag te stellen. En daar heeft iedere klant - de fervente prijskopers zijn de uitzonderingen die regel bevestigen - graag een correcte prijs voor over. En eens dat je een klant kan overtuigen van je kennis en toegevoegde waarde, dan is er ook een zekere binding. Die binding vertaalt zich ook in die voortgezette vorm van service.

Verhaal

Alleen moet je klant dit nog te weten komen. En dat doe je niet in een wip. Neen, je moet het verhaal - ooit van story-telling gehoord? - vertellen achter je keuze van assortiment. Je moet van je wereld van je product ook een wereld van je potentiële klant maken, zodat hij er denkbeeldig in kan rondlopen. Deze vorm van ‘imagineering’ gaat hand in hand met de ‘diensten-samenleving’, zo kan je als ondernemer nog een verschil maken. Door je verhaal te verbinden met je businessplan!



Meer nieuws van Unizo Hageland Vzw

dinsdag 17 mei 2016 Middenstand Staatsbaan Bekkevoort viert einde van de wegenwerken met een zoektocht!
zaterdag 12 maart 2016 Om 15 uur serveren we de eerste aperitiefjes
donderdag 10 maart 2016 UNIZO HAGELAND VERWENT DE KINDEREN
vrijdag 4 december 2015 Het Zwak Moment
dinsdag 1 december 2015 KERSTMARKT LINTER : 12 & 13 december
woensdag 2 september 2015 Ijs scheppen belangrijker dan Rock Werchter
vrijdag 10 juli 2015 Dit was de Tour de France 2015 in Meensel-Kiezegem
woensdag 1 juli 2015 Als de “Tour” op 6 juli in Hageland passeert, dan is het feest!
dinsdag 30 juni 2015 Kortenaken feest op 5 juli
donderdag 25 juni 2015 Werken aan een ‘gezond’ bedrijf is de moeite waard
dinsdag 23 juni 2015 Vrijdag, allen naar de After Work Party in Tienen
donderdag 18 juni 2015 Zondag is open museumdag in Hageland
dinsdag 16 juni 2015 Hagelander Ludo Devos voorzitter Unizo Vlaams-Brabant en Brussel
donderdag 11 juni 2015 Unizo gaat zaterdag congressen…
dinsdag 9 juni 2015 Het tweede Tiense Ondernemerscafé is nabij!
donderdag 28 mei 2015 Een helpende hand voor webshops
donderdag 21 mei 2015 Meer uit je website halen, een geslaagde avond
woensdag 20 mei 2015 D.V.L Consult vindt een nieuwe stek in Sint-Joris-Winge
dinsdag 19 mei 2015 Sluit je nog snel aan bij “Klantenbeleving: scoren met uw dienstverlening”
woensdag 13 mei 2015 Reserveer nu je plek op de After Work Party van volgende maand!

Over Unizo Hageland Vzw

Unizo Hageland Vzw
UNIZO Hageland behartigt de ondernemersbelangen bij de overheid, in de media, bij de publieke opinie en bij de andere sociale partners. UNIZO geeft aan de leden advies, informatie en organiseert opleidingen en netwerking.

Butschovestraat 26, 3384 Glabbeek

+32 16 43 50 50

+32 487 73 70 02

http://www.unizo-hageland.be

Meer informatie