Begin in drie stappen met sociale media als marketing instrument

Begin in drie stappen met sociale media als marketing instrument

De sociale media zijn een deel van ons dagelijks leven geworden. Kijk maar naar de actualiteit van vorige week. De dialoog die ontstond op Facebook, Twitter en zelfs op het wat serieuzere LinkedIn was een perfecte weergave van wat de mensen op straat dachten en voelden.

Dat is net ook de functie van al die sociale media. Als bedrijf werd je enkele jaren geleden eerder wantrouwig bekeken als je jezelf inliet met al die nieuwe media. Vandaar is het eerder omgekeerd. Als commerciële instelling kan je niet wegblijven van de sociale muren! Alleen, welke zijn geschikt voor je dienst of product. Welke vormen dan net weer niet de juiste keuze? Hoe begin je er aan en vooral, hoe ga je al die activiteiten op je sociale muren opvolgen? We geven graag een aanzet tot je sociale strategie…

1 Zoek je plekje

Niet elk sociaal medium is geschikt voor elke onderneming. Er zijn twee invalshoeken die je eerst in het oog moet houden. Ben je eerder B2B gericht? Dan zal LinkedIn zeker deel uitmaken van je sociale media mix. Ben je eerder B2C, dan is diezelfde LinkedIn geen goede keuze en zal je eerder voor Facebook kiezen. Want elk sociaal medium heeft zo haar eigen doelpubliek en soort van conversaties. Twitter zweeft er tussenin, ben je niet alleen met iets trendy bezig, maar je moet honderden volgers voortdurend verrassen en scherp houden, maak dan maar snel een account aan bij het blauwe vogeltje.

De tweede invalshoek heeft natuurlijk ook te maken met wat je te vertellen hebt. Heb je recepten om weg te geven of wil je je dienst kaderen in een ruime omgeving, dan moet je eerder kiezen voor kanalen waar je kan praten en discussiëren. Wil je alleen maar prikkelen en op een sloganeske wijze de klanten triggeren, dan moet je vooral aan het Twitteren slaan. Is je product eerder een visuele aangelegenheid, dan moet je richting Pinterest kijken. Het is duidelijk dat je meestal meer dan één kanaal moet inzetten in je sociale media marketing. Hou er wel rekening mee dat je vanaf dag één al die kanalen moet opvolgen en tegelijkertijd ieder keer weer kruiselings moet doorposten.

2 Wees consequent

Eens je met sociale media begint is volharding de beste eigenschap die je kan inzetten. Want eens je op een sociaal platform je stekje inricht, wordt er ook verwacht dat je regelmatig de nodige activiteit ontplooit. Kan je dat niet volhouden, dan begin je er beter niet aan. Want niets is erger dan een profielpagina waar het recentste bericht pakweg een jaar oud is. Dat is eerder negatieve reclame. En iedereen weet hoe moeilijk het is om je aanwezigheid in de media te wissen.

Dus stel op voorhand een schema op dat je kan volhouden. Beter een keer om de veertien dagen jezelf met een beetje content melden dan een paar weken na elkaar intens te posten om vervolgens een winterslaap van een paar maanden aan te vangen. Het helpt altijd een beetje als je ook een soort roterend rooster van onderwerpen opstelt. Het is in ieder geval een houvast bij het posten. Is je organisatie wat groter, dan kan je ook een beurtrol afspreken. Iedereen heeft zo zijn eigen stijl, het maakt de sociale muur op je profiel alleen maar leuker en kleurrijker.

3 Steek je nek uit 

Met alleen maar brave doodgewone berichten op de muur kom je niet ver. Het gaat snel vervelen en je zal ook snel wegzinken in de aandacht. Neen, sociale media zijn er om te prikkelen. Laat iets zien wat anders niet geweten is. Een blik achter de schermen bij de productie, je gedachtegang bij het ontwikkelen van een dienst, een straffe uitspraak met een tikkeltje zwarte humor, het zijn allemaal voorbeelden van wat mensen graag zien en lezen.

De complete sociale media zijn immers een kruising tussen nieuwsgierigheid, over de muren heen kijken en het ventileren van wat stoutere meningen. Dus moet je - uiteraard met respect voor je eigen producten - hier ook op inspelen. Wie durft nu de uitdaging aan?



Meer nieuws van Unizo Hageland Vzw

dinsdag 17 mei 2016 Middenstand Staatsbaan Bekkevoort viert einde van de wegenwerken met een zoektocht!
zaterdag 12 maart 2016 Om 15 uur serveren we de eerste aperitiefjes
donderdag 10 maart 2016 UNIZO HAGELAND VERWENT DE KINDEREN
vrijdag 4 december 2015 Het Zwak Moment
dinsdag 1 december 2015 KERSTMARKT LINTER : 12 & 13 december
woensdag 2 september 2015 Ijs scheppen belangrijker dan Rock Werchter
vrijdag 10 juli 2015 Dit was de Tour de France 2015 in Meensel-Kiezegem
woensdag 1 juli 2015 Als de “Tour” op 6 juli in Hageland passeert, dan is het feest!
dinsdag 30 juni 2015 Kortenaken feest op 5 juli
donderdag 25 juni 2015 Werken aan een ‘gezond’ bedrijf is de moeite waard
dinsdag 23 juni 2015 Vrijdag, allen naar de After Work Party in Tienen
donderdag 18 juni 2015 Zondag is open museumdag in Hageland
dinsdag 16 juni 2015 Hagelander Ludo Devos voorzitter Unizo Vlaams-Brabant en Brussel
donderdag 11 juni 2015 Unizo gaat zaterdag congressen…
dinsdag 9 juni 2015 Het tweede Tiense Ondernemerscafé is nabij!
donderdag 28 mei 2015 Een helpende hand voor webshops
donderdag 21 mei 2015 Meer uit je website halen, een geslaagde avond
woensdag 20 mei 2015 D.V.L Consult vindt een nieuwe stek in Sint-Joris-Winge
dinsdag 19 mei 2015 Sluit je nog snel aan bij “Klantenbeleving: scoren met uw dienstverlening”
woensdag 13 mei 2015 Reserveer nu je plek op de After Work Party van volgende maand!

Over Unizo Hageland Vzw

Unizo Hageland Vzw
Belangenbehartiging, opleiding en netwerken voor en door Hagelandse ondernemers.

Butschovestraat 26, 3384 Glabbeek

+32 16 43 50 50

+32 487 73 70 02

http://www.unizo-hageland.be

Meer informatie