Aandachtspunten voor een goed logo

Aandachtspunten voor een goed logo

Met een logo kan je een compleet verhaal vertellen. Daarom dat bedrijven daar ook zorg voor dragen. Denk maar aan de appel van Apple, de abstracte veeg van Nike en de krullende letters van een groot cola-merk. We moeten ze nog maar even zien en we kennen het verhaal. Maar ook kleinere ondernemers kunnen hier scoren.

Want een logo, daar moet je goed over nadenken. Het juiste idee is al de helft van het werk. Met deze vuistregels willen we ondernemers die er eentje willen creëren, op het juiste pad zetten.

Kies je voor letters of een icoon?

Er zijn twee types van logo’s. Je hebt er die uitsluitend kiezen voor letters. Denk bijvoorbeeld aan Google. Van tijd tot tijd zullen ze van hun letters wel een tekening maken, maar ze blijven het meest bekend met hun veelkleurige letters. Zo lang de naam niet te lang is, kan dit zonder enig probleem. Soms kan de afkorting van bedrijfsnaam ook lekker bekken. Dan ligt uiteraard daar de voorkeur.

Maar je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor een icoontje. Je kan geen blauw vogeltje voorbij zien komen, of je denkt spontaan aan Twitter. Denk eens even goed na over een mogelijk icoon dat in reliëf je verhaal vertelt. Een karakteristieke kop voor je theeshop? Een grafisch gestileerd brood voor je brood met een verhaal. Er zijn mogelijkheden te over. Of je kan gewoon voor een abstracte vorm kiezen. Denk bijvoorbeeld aan de veeg van Nike.

Maakt kleur een verschil?

Jazeker, kleur is een belangrijke factor om rekening mee te houden. Als je fruitmanden verkoopt, dan ga je het eerder in de kleuren van het fruit zoeken. Groen komt dan opmerkelijk smakelijker over dan paars. Tenzij je een speciale hype wil creëren. Er zijn appelen op de markt met een roos logo. Daar werd duidelijk aan een specifieke doelgroep gedacht. Maar een centrum dat relaxatie oefeningen en massages geeft, moeten ook niet dadelijk voor een streepjes logo kiezen waarbij vluchtige kijker alleen maar een gevoel aan stress overhoudt.

Waarom dan niet kiezen voor rustgevend blauw? Elke kleur vertelt een verhaal. Rood geeft een intens en actief gevoel. Moeten je klanten goesting krijgen om de mouwen op te stropen, dan is dit je kleur. Geel straalt geluk en energie uit. En blauw, geeft naast rust ook een zeker vertrouwen en degelijkheid mee. Misschien de ideale kleur voor een advocaat of een boekhoudkantoor?

En de letters?

Wel, met het gebruik van een bepaalde font vertel je weer veel over jezelf. Datzelfde advocatenkantoor dat beter voor blauw kiest, zal ook eerder kiezen voor een eenvoudig strak lettertype. Degelijkheid en geen zotte fratsen weet je wel. Maar verhuur je antieke geitjes om ontspannen door het Hageland te crossen, dan is een krul in de letter zeker op haar plaats. En een hip merk kan misschien er voor opteren om hoofdletters en kleine letters te mengen. Je kan ook met leestekens schilderen.

DIY?

Moet je zelf een logo ontwerpen of laat je het beter over aan professionelen. Dat hangt een beetje van je bedrijf en je doelgroep af. Ga je de complete wereld in een B2C omgeving van je product voorzien, zet er dan ineens een professionele ontwerper op. Maar ben je lokaal en bovenlokaal actief, dan is eigen nadenkwerk zeker het eerste wat je moet doen. Maak wat schetsen en verzamel wat ideeën. Stap dan voor advies naar een professioneel ontwerper. Het budget zal zeker een stuk gematigder zijn, maar dan ben je zeker dat je de juiste keuzes maakt. Want eens je logo klaar is, moet het ook overal verschijnen. Op je briefpapier, op je verpakkingen, op je Facebookpagina, in je e-mailberichten… Want het moet zo snel mogelijk in het hoofd van je klanten geprent worden. Maar eens dit is gebeurd, dan kan je moeilijk nog compleet van logo veranderen. Hoogstens een zachte make-over zit er dan nog in. Daarom is het goed dat je van het eerste moment zeker bent.





Meer nieuws van Unizo Hageland Vzw

dinsdag 17 mei 2016 Middenstand Staatsbaan Bekkevoort viert einde van de wegenwerken met een zoektocht!
zaterdag 12 maart 2016 Om 15 uur serveren we de eerste aperitiefjes
donderdag 10 maart 2016 UNIZO HAGELAND VERWENT DE KINDEREN
vrijdag 4 december 2015 Het Zwak Moment
dinsdag 1 december 2015 KERSTMARKT LINTER : 12 & 13 december
woensdag 2 september 2015 Ijs scheppen belangrijker dan Rock Werchter
vrijdag 10 juli 2015 Dit was de Tour de France 2015 in Meensel-Kiezegem
woensdag 1 juli 2015 Als de “Tour” op 6 juli in Hageland passeert, dan is het feest!
dinsdag 30 juni 2015 Kortenaken feest op 5 juli
donderdag 25 juni 2015 Werken aan een ‘gezond’ bedrijf is de moeite waard
dinsdag 23 juni 2015 Vrijdag, allen naar de After Work Party in Tienen
donderdag 18 juni 2015 Zondag is open museumdag in Hageland
dinsdag 16 juni 2015 Hagelander Ludo Devos voorzitter Unizo Vlaams-Brabant en Brussel
donderdag 11 juni 2015 Unizo gaat zaterdag congressen…
dinsdag 9 juni 2015 Het tweede Tiense Ondernemerscafé is nabij!
donderdag 28 mei 2015 Een helpende hand voor webshops
donderdag 21 mei 2015 Meer uit je website halen, een geslaagde avond
woensdag 20 mei 2015 D.V.L Consult vindt een nieuwe stek in Sint-Joris-Winge
dinsdag 19 mei 2015 Sluit je nog snel aan bij “Klantenbeleving: scoren met uw dienstverlening”
woensdag 13 mei 2015 Reserveer nu je plek op de After Work Party van volgende maand!

Over Unizo Hageland Vzw

Unizo Hageland Vzw
Belangenbehartiging, opleiding en netwerken voor en door Hagelandse ondernemers.

Butschovestraat 26, 3384 Glabbeek

+32 16 43 50 50

+32 487 73 70 02

http://www.unizo-hageland.be

Meer informatie