Webdesign Trends 2016

Webdesign Trends 2016

Scrollen

In 2016 zal onze manier van scrollen meer divers worden dan ooit. Een kort overzicht:

Long scrolling

De meeste UX experts zijn het er tegenwoordig over eens dat al je belangrijke elementen niet boven de fold moet plaatsen. De dominantie van mobiele toestellen neemt namelijk iedere dag toe. Daarom is mobiel mooi op weg om het eerste scherm te worden. Hierdoor zal de long scroll meer en meer ingeburgerd geraken.

Infinite scrolling

In opvolging van de long scroll zagen we in 2015 een duidelijke trend naar het oneindig scrollen. We zien dat sites zoals Facebook, Pinterest & Twitter deze methode zeer effectief gebruiken. Wanneer de inhoud geschikt is voor het publiek, kan infinite scrolling zeer verslavend aanvoelen.

Modular scrolling

Modulair scrolling betekent simpelweg dat elke module op een website op zijn eigen kan scrollen. Onafhankelijk van de andere modules. Dit staat toe meer inhoud te laten zien waarbij andere scroll methodes de inhoud meer naar onder duwen.

Voor- & nadelen

Iedere methode heeft zijn voor- en nadelen. De long scroll en infinite scroll voelen natuurlijker aan omdat scrollen nu eenmaal makkelijker blijft dan klikken door pagina’s. Anderzijds blijft het dilemma dat we de inhoud naar onder duwen en dat de website moeilijker te scannen wordt naar informatie. Modulair scrollen lost dit probleem op door naar de essentie te gaan, dit alles zonder oneindig veel te scrollen. Het nadeel hier is dat de informatie die je kwijt kan beperkt is. 

Kies dus de juiste methode in functie van je doelgroep.

De ene methode is niet beter dan de andere. Alles hangt er van af wat je wil vertellen en wie je wil aanspreken. Een complexe webshop moet namelijk anders benaderd worden dan pakweg een restaurant. Kies dus de juiste methode in functie van je doelgroep.

Beweging!

Breedband internet is de dag van vandaag op grote schaal beschikbaar. Dit stelt ons in staat om stilstaande beelden verder te vervangen door video’s. 2016 zal het jaar worden waarin geanimeerde GIF’s en korte video’s prominenter gaan opduiken.

Bewegende beelden vertellen immers meer dan een stilstaand beeld. Ze zijn ideaal om de gebruiker emotioneel te raken. Een goed voorbeeld hiervan is Airbnb. Door het gebruik van een video bovenaan wordt de (emotionele) context van de ervaring versterkt.

Cinemagraphs

Je hebt waarschijnlijk al opgemerkt dat geanimeerde GIF’s een grote comeback gemaakt hebben in 2014–2015. Kijk naar sites zoals giphy & reddit waar dagelijks duizenden GIF’s gepost worden. Maar nu is het tijd voor de spin-off: Cinemagraphs!

Een cinemagraph is een foto met een subtiel bewegingselement dat steeds herhaald wordt.

Cinemagraphs gaan niet beroemd worden omdat plots iedereen dit een mooi soort van animatie vindt. Neen, eerder omdat de Iphone en andere populaire tools het makkelijk maken om deze te construeren. Het creëert een nieuwe manier van denken over beelden. In plaats dat statische beelden en video onze enige twee manieren zijn van — met de camera vastgelegde — inhoud, hebben we nu ook iets wat er tussenin zit.

Flat? Flat!

Flat design zal 2016 blijven domineren. Met veel grote bedrijven die deze trend overnamen in de laatste jaren wordt het publiek meer gewaar van het feit “less is more”.

Neem het Google logo. Het bedrijf veranderde onlangs zijn logo, zo maakten ze het logo platter en veranderde het lettertype naar een Sans-Serif lettertype. Hierdoor wordt het logo qua bestandsgrootte kleiner en makkelijker leesbaar op kleinere toestellen. 

Websites zullen sneller en vlotter laden, minder gaan wegen en zal de informatie de gebruiker efficiënter bereiken.

Meer en veel grote merken zullen deze trend toepassen in 2016, mark our words!

Material Design blijft groeien

In juni 2014 verschenen de richtlijnen voor Google’s nieuwe ontwerptaal, nl. Material Design. Adoptie hiervan ging vrij traag maar werd in 2015 meer ingeburgerd. In 2016 zullen meer sites en apps deze stijl overnemen. Lange, stevige schaduwen en felle kleuren. Wij groeten u!

Gedurfde kleuren

In het verlengde van Material Design zal het gebruik van een neutraal palet in combinatie met lichte pastelkleuren en gedurfde accentkleuren aan populariteit winnen. 

Deze stijl zal hand in hand gaan met kleur-overlay beelden en een uitgesproken typografie We hebben jullie gewaarschuwd!

Overlappingen

Dit is een eenvoudige trend die we frequent terug gaan zien. Zo heeft Spotify zijn jaarverslag volledig opgebouwd rond overlappingen. Wij zijn alvast fan!

Conclusie

In 2015 zagen we in bepaalde trends een ware revolutie. 2016 zal grotendeels dezelfde trends verderzetten. Zo zullen bepaalde stijlen verder ‘uitgepuurd’ worden. Toch zijn we er heilig van overtuigd dat webdesign zal evolueren naar een rijkere, meer dynamische en gepersonaliseerde digitale ervaring waar de gebruiker nog meer centraal staat.



Meer nieuws van Intago

woensdag 1 maart 2017 8 Business modellen voor digitaal ondernemen
woensdag 22 februari 2017 Intago schenkt gratis website aan Meensel-Kiezegem
dinsdag 14 februari 2017 Zie jij jouw website nog graag? Leg haar dan eens goed in de watten voor Valentijn!
donderdag 9 februari 2017 En toen waren ze met zeven!
woensdag 26 oktober 2016 Intago present bij de finale van KMO Laureaat!
woensdag 5 oktober 2016 Intago is genomineerd voor KMO Laureaat!
dinsdag 4 oktober 2016 1 jaar Intago!
dinsdag 23 augustus 2016 Unizo plant opleiding over klantgericht ondernemen met Intago
vrijdag 19 augustus 2016 De toekomst van de helpdesk: Self-Service of Persoonlijk?
woensdag 17 augustus 2016 When the Ladies take over @ Intago
maandag 11 juli 2016 6 manieren om klantvriendelijk 'nee' te zeggen!
dinsdag 9 februari 2016 Intago groeit met nieuw kantoor op de Corda Incubator!
donderdag 4 februari 2016 10 tips voor een betere offerte
dinsdag 2 februari 2016 Wat als digitaal faalt?
donderdag 28 januari 2016 3 Technieken voor betere Customer Experience inzichten: NPS, CES & CXi
dinsdag 26 januari 2016 Design Trends, wat doe je ermee?
donderdag 21 januari 2016 5 Customer Experience Trends voor 2016
woensdag 13 januari 2016 Webdesign Trends 2016
woensdag 28 oktober 2015 Ontdek digitaal ondernemerschap!

Over Intago

Intago
Intago is een digital service design agency met oog voor jouw klantenbeleving. Wij geloven in de kracht van Customer Experience en adviseren organisaties naar een prachtige digitale dienstverlening. Van het opzetten van klantenportalen en helpdesks tot ondersteunende apps. Ook jouw team nemen we mee op digitaal avontuur met onze opleidingen. Think Customer, Get Digital!

Wingerstraat 12, 3390 Tielt-Winge

+32 16 36 50 50

+32 16 36 50 55

+32 487 737 002

http://www.intago.be/

Meer informatie