8 Business modellen voor digitaal ondernemen

8 Business modellen voor digitaal ondernemen

Digitaal ondernemen gaat veel verder dan e-commerce. Voordat je de stap zet naar online ondernemen moet je goed nadenken over je online business model. Wij inspireren je alvast 8 inspirerende tactieken.

 

1 Het klassieke webshop model

Wellicht de meest voor de hand liggende als je denkt aan online ondernemen. Je bouwt een online webshop, plaatst jouw producten online met een goede foto, beschrijving en prijs, en je kan online verkopen. Een goed werkend model voor gekende retailproducten, maar van zodra er wat maatwerk of dienstverlening aan te pas komt loop je al snel tegen enkele limieten.

 

2 Het configurator model

In dit model ga je het advies dat je geeft als verkoper, opnemen in een online configurator. Door middel van een handige wizard, en het stellen van de juiste vragen, ga je jouw klant online begeleiden naar de juiste product- of dienstensamenstelling.

 

3 Het abonnementen model

Een ander interessant model voor online ondernemen is werken met abonnementen. Je klant betaalt maandelijks een bepaald bedrag, in ruil voor het gebruik van jouw product of dienst. Zeer leuk model omdat je kan werken met wederkerende inkomsten.

 

4 Het pakketten model

Een lichte variatie op het abonnementenmodel is het werken met verschillende pakketten voor het aanbieden van een product of dienst. Je werkt met verschillende niveaus en eigenschappen van je product of dienst, en biedt deze aan tegen een ander tarief. Dikwijls wordt dit gecombineerd met een ‘freemium’ model, waarbij je één pakket gratis aanbiedt om de klant te laten proeven, en betalende pakketten met meer opties.

 

5 Het lead generation model

Een passend model voor wie vaak met maatwerken bezig is. Je zorgt voor het uitgebreid bieden van online informatie over jouw product of dienstverlening via een website bijvoorbeeld. Die content ga je dan verspreiden over verschillende kanalen zoals e-mailcampagnes, social media of via de fysieke wereld. Op die manier probeer je jouw doelgroep naar je website te trekken en hun contactgegevens achter te laten, zodat jij ze later kan terug contacteren.

 

6 Het online affliates model

Dit model kan je gebruiken als extra bovenop andere modellen. Je vraagt aan andere website-eigenaars (bijvoorbeeld bloggers) om een link te plaatsen naar jouw website, of een bepaald product of dienst. Als een bezoeker die via deze link komt uiteindelijk iets koopt op je website, krijgt de website-eigenaar een commissie op de verkoop.

 

7 Het verdeelpuntmodel

Dit model is een variatie op het webshop-model, waarmee je een extra balans zoekt naar online en fysiek ondernemen. In plaats van het fysieke kaneel volledig uit te schakelen en thuis te leveren, neem je jouw verschillende verdeelpunten mee op als mogelijk afhaalpunt. Zo kan je ook de opbrengsten toewijzen aan het juiste verdeelpunt, en ook indien je in een groter geheel werkt inzetten op online ondernemen.

 

8 Het advertentie model

Een laatste model is interessant als je zelf al veel bezoekers trekt naar je website, in dat geval ga je advertentieruimte aanbieden op je eigen website, en krijg je hiervoor een vergoeding.

 

Eens praten over jouw ideale digitale business model?

Kom gerust eens langs, onze digitale strategen helpen jou graag verder met je uitdaging.



Meer nieuws van Intago

woensdag 1 maart 2017 8 Business modellen voor digitaal ondernemen
woensdag 22 februari 2017 Intago schenkt gratis website aan Meensel-Kiezegem
dinsdag 14 februari 2017 Zie jij jouw website nog graag? Leg haar dan eens goed in de watten voor Valentijn!
donderdag 9 februari 2017 En toen waren ze met zeven!
woensdag 26 oktober 2016 Intago present bij de finale van KMO Laureaat!
woensdag 5 oktober 2016 Intago is genomineerd voor KMO Laureaat!
dinsdag 4 oktober 2016 1 jaar Intago!
dinsdag 23 augustus 2016 Unizo plant opleiding over klantgericht ondernemen met Intago
vrijdag 19 augustus 2016 De toekomst van de helpdesk: Self-Service of Persoonlijk?
woensdag 17 augustus 2016 When the Ladies take over @ Intago
maandag 11 juli 2016 6 manieren om klantvriendelijk 'nee' te zeggen!
dinsdag 9 februari 2016 Intago groeit met nieuw kantoor op de Corda Incubator!
donderdag 4 februari 2016 10 tips voor een betere offerte
dinsdag 2 februari 2016 Wat als digitaal faalt?
donderdag 28 januari 2016 3 Technieken voor betere Customer Experience inzichten: NPS, CES & CXi
dinsdag 26 januari 2016 Design Trends, wat doe je ermee?
donderdag 21 januari 2016 5 Customer Experience Trends voor 2016
woensdag 13 januari 2016 Webdesign Trends 2016
woensdag 28 oktober 2015 Ontdek digitaal ondernemerschap!

Over Intago

Intago
Intago is een digital service design agency met oog voor jouw klantenbeleving. Wij geloven in de kracht van Customer Experience en adviseren organisaties naar een prachtige digitale dienstverlening. Van het opzetten van klantenportalen en helpdesks tot ondersteunende apps. Ook jouw team nemen we mee op digitaal avontuur met onze opleidingen. Think Customer, Get Digital!

Wingerstraat 12, 3390 Tielt-Winge

+32 16 36 50 50

+32 16 36 50 55

+32 487 737 002

http://www.intago.be/

Meer informatie