6 manieren om klantvriendelijk 'nee' te zeggen!

6 manieren om klantvriendelijk 'nee' te zeggen!

1. Vraag naar verduidelijking

We krijgen vaak vragen als "Kan je hier nog een knopje toevoegen", als je hier steeds op in gaat evolueer je al snel naar een onoverzichtelijk geheel. Ga in de plaats daarvan op zoek naar het achterliggende 'waarom?', naar de wat in plaats van de hoe. Als je het waarom kan ontdekken, dan kan je wellicht alternatieve voorstellen uitwerken die wél passen binnen je manier van werken.

2. Vertel wat er gaat gebeuren

Klanten komen vaak met ideeën naar je toe, maar niet elk idee is onmiddelijk realiseerbaar. In plaats van 'nee' te zeggen, kan je jouw klant toelichting geven over het achterliggende proces. "Hoi Jan, bedankt voor jouw idee, dit is voor ons zeer waardevol. We hebben helaas vandaag niet de budgetairre ruimte om dit meteen te verwezenlijken, maar dit is wat er met jouw idee gebeurt: Ons team bekijkt jouw idee samen met de ideeën van onze andere klanten, en stellen in functie daarvan een volgorde van ontwikkeling op. In functie van prioriteit zal jouw idee al dan niet na een positieve evaluatie worden opgenomen."

3. Wees eerlijk

Als je iets echt niet wil of gaat doen, wees er dan ook eerlijk over. Vertel niet alleen de dingen die je wel doet, maar ook specifiek wat je klant niet mag verwachten van je bedrijf, als in: "We begrijpen dat dit een meerwaarde heeft, helaas hebben we voorlopig geen plannen om dit te voorzien". Dit is beter dan je klant eindeloos aan het lijntje te houden.

4. Hertaal de 'nee' naar iets positief

In plaats van te zeggen "Nee, dat doen we niet" is dit veel zachter: "Hoewel we momenteel niet in de mogelijk zijn om dit te voorzien, appreciëren we het enorm dat je de tijd neemt om jouw ideeën met ons te delen. Heel veel verbeteringen in onze dienstverlening onststaan op basis deze ideeën, dus bedankt om dit met ons te willen delen."

5. Zorg er voor dat je klant zich 'gehoord' voelt

Kleine dingen maken een verschil. Met een simpele  "dat begrijp ik", of "ik volg je visie helemaal", kom je al een heel eind. Ook al een simpele bevestiging van "Bedankt voor je berichtje", kan al een wereld van verschil maken voor een klant die al een hele tijd in het ongewissen blijft of zijn bericht uberhaupt is aangekomen.

6. Maak duidelijk waarom je iets niet doet

Je hoeft niet steeds alles te doen, maar het helpt wel om toe te lichten waarom je iets niet doet. "Wij voorzien specifieke uren dat we terugbellen naar jou omdat we op die manier gefocust snel problemen kunnen oplossen in de volgorde dat ze binnenkomen."

Hopelijk kunnen deze tips je helpen om je klant toch tevreden te houden, ondanks het feit dat je af en toe al eens "nee" moet durven zeggen.



Meer nieuws van Intago

woensdag 1 maart 2017 8 Business modellen voor digitaal ondernemen
woensdag 22 februari 2017 Intago schenkt gratis website aan Meensel-Kiezegem
dinsdag 14 februari 2017 Zie jij jouw website nog graag? Leg haar dan eens goed in de watten voor Valentijn!
donderdag 9 februari 2017 En toen waren ze met zeven!
woensdag 26 oktober 2016 Intago present bij de finale van KMO Laureaat!
woensdag 5 oktober 2016 Intago is genomineerd voor KMO Laureaat!
dinsdag 4 oktober 2016 1 jaar Intago!
dinsdag 23 augustus 2016 Unizo plant opleiding over klantgericht ondernemen met Intago
vrijdag 19 augustus 2016 De toekomst van de helpdesk: Self-Service of Persoonlijk?
woensdag 17 augustus 2016 When the Ladies take over @ Intago
maandag 11 juli 2016 6 manieren om klantvriendelijk 'nee' te zeggen!
dinsdag 9 februari 2016 Intago groeit met nieuw kantoor op de Corda Incubator!
donderdag 4 februari 2016 10 tips voor een betere offerte
dinsdag 2 februari 2016 Wat als digitaal faalt?
donderdag 28 januari 2016 3 Technieken voor betere Customer Experience inzichten: NPS, CES & CXi
dinsdag 26 januari 2016 Design Trends, wat doe je ermee?
donderdag 21 januari 2016 5 Customer Experience Trends voor 2016
woensdag 13 januari 2016 Webdesign Trends 2016
woensdag 28 oktober 2015 Ontdek digitaal ondernemerschap!

Over Intago

Intago
Intago is een digital service design agency met oog voor jouw klantenbeleving. Wij geloven in de kracht van Customer Experience en adviseren organisaties naar een prachtige digitale dienstverlening. Van het opzetten van klantenportalen en helpdesks tot ondersteunende apps. Ook jouw team nemen we mee op digitaal avontuur met onze opleidingen. Think Customer, Get Digital!

Wingerstraat 12, 3390 Tielt-Winge

+32 16 36 50 50

+32 16 36 50 55

+32 487 737 002

http://www.intago.be/

Meer informatie