10 tips voor een betere offerte

10 tips voor een betere offerte

1. Begrijp het probleem van je klant

Het begint altijd met een goed gesprek. Als we met Intago een nieuwe klant ontmoeten, dan nemen we steeds uitgebreid de tijd om het bedrijf én de mensen achter het bedrijf goed te leren kennen. Als je even de tijd neemt om je in te leven in de uitdaging, dan kan je veel beter meedenken met je klant.

2. Kies de juiste vorm

De ene offerte is de andere niet. Een project van een paar duizend euro’s ga je niet verkopen via een simpel tekstje in een e-mail. Wij kiezen soms voor een word-brochure in het Nederlands, soms voor een Powerpoint Presentatie in het Engels, afhankelijk van onze klant. Soms digitaal, soms geprint in een mooi boekje. Pas de vorm aan, aan de wensen van je klant.

3. Make it personal

Een gepersonaliseerde offerte spreekt boekdelen. Neem de tijd voor je klant, zoek zijn logo online en spreek over de mensen achter het bedrijf in je offerte. Het is altijd leuk iets te lezen dat speciaal voor jou gemaakt is.

4. Wees op tijd

Als je denkt je offerte klaar te krijgen tegen vrijdag, zeg dan tegen je klant dat hij ze maandag mag verwachten. Je klant zal des te blijer zijn als hij deze drie dagen vroeger krijgt. De realiteit leert dat die enkele dagen extra respijt vaak meer dan welkom zijn als het druk is.

5. Spreek goed op voorhand over de betaling

Vertel je klant waaraan hij zich mag verwachten, en wanneer. Werk je met een voorschot, of met maandelijkse facturen? Vermeld dit dan ook in je offerte, de beste vrienden staan op papier.

6. Zet er een vervaldatum op

Maak je offerte beperkt geldig in de tijd, dit zorgt er voor dat je klant sneller zal beslissen, maar ook dat je niet moet werken aan de prijzen van vorig jaar als de klant afkomt met dezelfde offerte na enkele maanden.

7. Vergeet je voorwaarden niet

Ook bij de offerte horen je algemene voorwaarden. Als je B2B werkt, dan volstaat het om je algemene voorwaarden permanent op je website te vermelden, en in je offerte naar deze link te verwijzen. Naar B2C horen ze steevast mee thuis in het contract.

8. Laat het nalezen door iemand anders

Iedereen maakt fouten, op de redactie laat men artikels ook nalezen door een collega alvorens te publiceren, zo hoort dat ook met een offerte. Vermijd spelfouten en zorg er voor dat het begrijpbaar is voor iemand die er niet mee bezig is. Hou er ook rekening mee dat je de ongestelde vragen op voorhand beantwoord.

9. Stuur ze digitaal

Een mooie offerte hoeft geen papier te verslinden, stel ze digitaal op in een fijn formaat, met een leuke tool zoals Teamleader bijvoorbeeld. Zo is ze sneller bij je klant en jij spaart de tijd én postzegels uit.

9. Laat ze tekenen en hou ze goed bij

Tegenwoordig kan je ook digitaal de offerte laten accepteren, maar er gaat natuurlijk niets boven een handtekening. Je zou niet de eerste zijn die blijft zitten met een onbetaalde factuur omdat je geen getekende offerte hebt liggen om het te bewijzen.

Zo, nu ben je helemaal klaar voor sterke offertes te maken! Wil je een goed voorbeeld? Wel, dan moet je er misschien eens eentje aan ons vragen…



Meer nieuws van Intago

woensdag 1 maart 2017 8 Business modellen voor digitaal ondernemen
woensdag 22 februari 2017 Intago schenkt gratis website aan Meensel-Kiezegem
dinsdag 14 februari 2017 Zie jij jouw website nog graag? Leg haar dan eens goed in de watten voor Valentijn!
donderdag 9 februari 2017 En toen waren ze met zeven!
woensdag 26 oktober 2016 Intago present bij de finale van KMO Laureaat!
woensdag 5 oktober 2016 Intago is genomineerd voor KMO Laureaat!
dinsdag 4 oktober 2016 1 jaar Intago!
dinsdag 23 augustus 2016 Unizo plant opleiding over klantgericht ondernemen met Intago
vrijdag 19 augustus 2016 De toekomst van de helpdesk: Self-Service of Persoonlijk?
woensdag 17 augustus 2016 When the Ladies take over @ Intago
maandag 11 juli 2016 6 manieren om klantvriendelijk 'nee' te zeggen!
dinsdag 9 februari 2016 Intago groeit met nieuw kantoor op de Corda Incubator!
donderdag 4 februari 2016 10 tips voor een betere offerte
dinsdag 2 februari 2016 Wat als digitaal faalt?
donderdag 28 januari 2016 3 Technieken voor betere Customer Experience inzichten: NPS, CES & CXi
dinsdag 26 januari 2016 Design Trends, wat doe je ermee?
donderdag 21 januari 2016 5 Customer Experience Trends voor 2016
woensdag 13 januari 2016 Webdesign Trends 2016
woensdag 28 oktober 2015 Ontdek digitaal ondernemerschap!

Over Intago

Intago
Intago is een digital service design agency met oog voor jouw klantenbeleving. Wij geloven in de kracht van Customer Experience en adviseren organisaties naar een prachtige digitale dienstverlening. Van het opzetten van klantenportalen en helpdesks tot ondersteunende apps. Ook jouw team nemen we mee op digitaal avontuur met onze opleidingen. Think Customer, Get Digital!

Wingerstraat 12, 3390 Tielt-Winge

+32 16 36 50 50

+32 16 36 50 55

+32 487 737 002

http://www.intago.be/

Meer informatie